Každý dopravní prostředek vyžaduje pravidelnou údržbu, dobře to vědí cyklisté, automobilisté a pozadu nejsou ani motocykly. Každá součástka má svůj význam a nejinak je tomu u motocyklového řetězu. Mezi odborníky je dokonce považován za klíčový díl pro správnou funkci celého složitého mechanismu.
Údržba řetězu na motorku je sice snadná a zvládne ji svépomocí téměř každý i ve své vlastní dílně, ovšem musíte dodržet správný pracovní postup a neprovádět nesmyslné a často až protichůdné zásahy, které se bohužel objevují i na internetu v různých diskusních klubech.
Konstrukce řetězu je známa již 130 let
Motocyklový řetěz, v podobě, v jaké jej známe, zkonstruoval poprvé v roce 1880 – původem výrobce textilních strojů – Švýcar Hans Renold. Ta úplně prvotní myšlenka pohonu ozubených kol řetězy pochází dokonce z 16. století od Leonarda da Vinci. První řetězy poháněly na konci 19. století jízdní kola, motocykly je následovaly o několik desítek let později.
Samotná konstrukce řetězu je z hlediska jeho funkčnosti jednoduchá, jde však o extrémně namáhanou součást. Aby dokázala odolat dlouhodobému náporu fyzikálních sil a tření, musí být řetěz vyroben s přesností na setiny milimetru. Mezi čepy, válečky a pouzdry musí být minimální vůle, přesto se řetěz musí pohybovat volně.
Každý řetěz má specifické nároky na kvalitu oleje
Dnes se často můžete setkat s řetězy těsněnými pryžovými kroužky, které mezi pouzdrem a čepem snižují tření a zároveň brání úniku maziva a případnému průniku nečistot mezi třecí plochy. Ty pak mohou způsobit odírání součástek a vznik nežádoucích vůlí a opotřebení řetězu. Nevýhodou těsnících gumových kroužků je snížení ohebnosti řetězu a zvýšení ztrát přenosového momentu sil – to se projeví až šestiprocentním poklesem výkonu soustrojí.
Jednou ze zásadních činností správné údržby řetězu je jeho mazání. Dbejte však na to, aby se jednalo o speciální mazivo určené výhradně pro tyto účely, nevhodný olej totiž rozleptává pryžové kroužky a spolu s nečistotou – prachem a jemným pískem se chová jako abrazivo. Nejvhodnější jsou speciální spreje, které fungují současně jako rozpouštědlo, a tím se zajistí průnik oleje do všech spár a netěsností.